Pagina's

maandag 12 augustus 2013

Toetjes, toetjes en nog meer toetjes!

Het houdt maar niet op, ik blijf lekker eten met vriendinnen! Afgelopen dinsdag heb ik gegeten met een vriendinnetje die eindelijk, na vijf weken veldwerk in Italië, terug was in Nederland. Tijd om bij te praten en hoe kan dit beter onder het genot van een drankje en hapje! Ik besloot voor een mediterraanse soort 'tapas' te gaan. Pasta en pizza waren verboden terrein na vijf weken Italië, toch kan ik het nooit laten om in de zomer veel Italiaans te eten. En de Italiaanse keuken is niet alleen maar pasta en pizza, dat heb ik dinsdag ook bewezen. Hier een foto van de geïmproviseerde tafel met de hapjes:


Ik had gevulde aubergine rolletjes gemaakt met feta, Griekse yoghurt, verse oregano, blaadje basilicum en een zongedroogd tomaatje. Gevulde courgette met een tonijn-tomatensausje, aardappelsalade met spekjes, ui en verse bieslook, mini caprese op een stokje en olijven en dolma's van de Bazar.

Niks gebakken (tenzij je de gevulde courgette uit de oven ook als baksel ziet.) maar wel een zoet dessert natuurlijk! Crème di Fragola, een heel chique woord voor mascarpone crème met aardbeien. Misschien herinner je het je nog wel van een eerdere blog, ik heb dit namelijk eerder gegeten bij Vapiano's, en ik was verkocht. Ik was alleen verbaasd dat er rauwe eieren in gingen, ik at wel heel veel rauwe eieren de afgelopen weken. Maar ach Rocky Balboa deed het ook en hij werd er sterk van. Dit dessert is super simpel om te maken en zeker een aanrader!

Crème di Fragola

  • 3 eieren gesplitst
  • 500 g mascarpone
  • 3 el suiker
  • aardbeien
  1. Meng in één kom de mascarpone, eigeel en suiker. Klop in een ander de eiwitten stijf.
  2. Voeg het opgeklopte eiwit toe aan de mascarpone crème, schep het niet te lang om, dan verdwijnt de luchtigheid.
  3. Garneer de glazen, ik had onderin wat stukjes aardbeien gestopt, dan een laag crème, dan weer wat aardbeien, nog een laag en bovenop uiteraard nog wat aardbeien. 

Woensdag was clubavond en ik werd gevraagd voor het dessert. Ik was nogal moe maar besloot me toch te wagen aan cupcakes. Ik wilde eigenlijk lavendelcupcakes maken maar toen kwam ik erachter dat het een nacht had moeten weken in water (de lavendelbloemtjes) en dat ik drie eetlepels nodig was en zo groot is mijn lavendelplantje nog niet. Gelukkig lag er nog een rijpe mango en ik besloot een beetje te improviseren en mango cupcakes te maken. Maar improviseren en bakken zijn niet altijd goeie vrienden, en zo eindigde ik met cupcakes die niet hoger waren dan vijf centimeter. Helemaal vergeten het bakpoeder toe te voegen! Ai, ai, gelukkig smaakten ze nog wel goed, ze waren alleen een beetje klef en klein. Ze zagen er dus echt niet uit dus heb ik ook geen foto gemaakt.

Zaterdagochtend besloot ik dat de bananen toch echt in een baksel moesten, ze waren echt zwart aan het worden maar weggooien vind ik zonde. Dus ik besloot nog vlug een bananenbrood te maken, zo gezegd zo gedaan en een uur later had ik een heerlijk geurend bananenbrood op het aanrecht liggen. Ik ben hier alleen vergeten een foto van te maken, mijn excuses. Maar misschien ook wel beter, voordat je honger krijgt. 

Toch wil ik nog even een foto showen van het dessert van een zeven gangen diner waar ik zaterdag aan deel mocht nemen. Mijn vriendin gaf een verlaat 21-diner en heeft samen met haar moeder en vriendje een zeven gangenmenu in elkaar gezet, welke echt H-E-E-R-L-I--J-K  was. Vooral de eendenborstfilet met pruimensaus, appeltjes uit de oven en aardappelballetjes, jam! Maar ook het dessert mocht er wezen! Ook al zat ik echt bomvol, voor het dessert maak ik altijd ruimte. Het was twee soorten ijs met slagroom en allerlei vers fruit, heerlijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten