Pagina's

zondag 2 maart 2014

BC #5 Bananen, kersen en chocola

Afgelopen week heb ik drie dingen gemaakt in het kader van mijn Bakingchallenge. Als allereerste had ik voor een drie gangenmenu besloten een bananen roomkaas taart te maken uit het Hummingbird bakboek. Ik had drie bananen liggen die echt op moesten en wat is nou een betere manier dan ze te verwerken in een baksel? Deze taart stond al een tijd op mijn verlanglijstje om te maken en dinsdag was het eindelijk zo ver, het ging niet zonder slag of stoot. Voor de één of andere reden had ik de verhouding voor de bodem verkeerd gelezen en had ik bijna 200 gram gesmolten boter bij de koekkruimels toegevoegd. Gelukkig vond mijn instinct het zelf ook wel erg veel en heb ik er minder aan toegevoegd. Misschien nog steeds een klein beetje teveel, want de bodem was toch wel een klein beetje hard. Maar door het gebruik van de blender voor de koekkruimels en deze hoeveelheid boter was de bodem toch beter dan andere pogingen in Groningen. (De bodem die ik bij mijn ouders gemaakt heb kwam toch wel het meest in de buurt van perfectie, maar die hebben dan ook een keukenmachine.) Bij de vulling had ik ook een beetje mijn twijfels, Hummingbird heeft soms naar mijn idee niet de beste verhoudingen voor baksels. Zo was de vulling dit keer wel erg vloeibaar en vroeg ik mij af of die wel op zou stijven. Maar wonder boven wonder was die perfect van consistentie! Volgende keer zou ik alleen de bananen echt pureren in de blender zodat er geen stukjes meer in zitten, want deze zonken natuurlijk nu naar de bodem. Ik weet dat er een trucje voor is om dit zinken te voorkomen, maar die moet ik weer even opzoeken. De smaak was goed, zeker een aanrader als je overrijpe bananen hebt!

Bananenroomkaas taart

bodem
  • 150 gram gesmolten boter
  • 200 gram bastogne koeken
vulling
  • 10 blaadjes gelatine
  • 2 bananen, gepeld en geprakt/gepureerd
  • 3/4 dl appelsap
  • 300 gram verse roomkaas (monchou)
  • 100 gram suiker
  • 3 eidooiers
  • 250 ml slagroom

  1. Voor de bodem verkruimel je de koekjes; dit kan met de hand, de blender of, het beste, de keukenmachine. Voeg de gesmolten boter toe en schep het in de vorm en druk het goed plat. Zet in de koelkast terwijl je met de vulling verder gaat.
  2. Week de gelatine in koud water
  3. Doe de geprakte bananen met het appelsap in een pannetje en verwarm dit zachtjes. Laat ze iets afkoelen voordat je de gelatine toevoegd.
  4. Doe de verse roomkaas met de suiker en eidooiers in een kom en klop met een mixer tot een glad en dik mengsel.
  5. Klop de slagroom lobbig en spatel het door het roomkaasmengsel.
  6. Knijp de gelatineblaadjes uit en roer door de bananenpuree tot het opgelost is. Schep een beetje van de roomkaas door de bananenpuree en roer goed om luchtiger te maken. (De roomkaasvuling zorgt ervoor dat de bananenpuree wat afkoelt en er geen gelatineklontjes ontstaan.) Schep dan alle bananenpuree door de roomkaasvulling tot alles goed vermengd en glad is.
  7. Schep de vulling op de bodem en zet minstens 2 uur in de koelkast om op te stijven. Het liefst nog langer zodat de smaken er goed in kunnen trekken. Om het af te maken kan je de taart voor serveren garneren met wat plakjes banaan.


Woensdag cupcakedag. Ik heb een beetje gesmokkeld door brownies te bakken in plaats van cupcakes, maar dat kwam omdat ik vriendinnen had beloofd brownies te bakken voor bij ons filmavondje. Ik ben een beetje vergeten een degelijke foto van de brownie te maken, maar ik heb wel een foto van de lekkernijen op ons filmavondje. De brownie, de bananentaart en een vriendin had de dag ervoor een Sachertorte gemaakt. Ideale meidenavond!

Meidenavond!

Donderdag was clubavond en omdat we met wel heel veel mensen waren ging mijn eerste idee voor het toetje vlug weer terug op het verlanglijstje. Ik besloot voor de kersentrifle te gaan, snel en makkelijk te maken en verrukkelijk! Ik had hem al een keer eerder gemaakt en ook toen was het weer een groot succes en ook dit keer heeft iedereen genoten. Op zoek naar een simpel, snel en heerlijk toetje, een trifle is altijd goed! Je zou de kersen ook kunnen vervangen voor ander fruit natuurlijk.

1 opmerking:

  1. Ik moet echt weer eens gaan bakken, het is al veel te lang geleden... Ik heb altijd een beetje een hekel aan bastogne koeken pletten, maar die bananentaart ziet er echt onwijs lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen