Pagina's

woensdag 29 mei 2013

Toetjes en traktaties

Vorige week zaterdag was ik als rasechte nerd naar de Game of Thrones exhibition in Amsterdam geweest. (Voor de niet-nerds onder ons, dat was een tentoonstelling met de spullen uit de immens populaire tv serie van HBO Game of Thrones die maar 3 weekenden te zien was in Amsterdam) Na een uur in de rij te hebben gestaan en maar 15 minuten tijd om de expositie te zien stonden we om half 1 weer buiten en was het lunchtijd! Ik was met een vriendin en haar broer en zus en haar broer wilde heel graag naar het eettentje Vapiano, een soort 'fastfood' restaurant maar dan met Italiaans eten. Het eten wordt voor je neus bereid met verse producten, heel leuk om mee te maken! Mijn pizza was prima, niet geweldig, maar het toetje daarentegen was hemels. Creme di Fragola; een luchtige mascarpone crème met verse aardbeien, eerst wilde we een 'small' bestellen omdat we best vol zaten al, maar de small was echt tiny small dus toch maar voor de large gegaan. En deze ging zonder problemen naar binnen, dit ga ik zeker proberen na te maken! S'avonds werden we nog eens getrakteerd door de vrouw van de broer, op een heerlijk stuk zelfgemaakte cheesecake met nogmaals verse aardbeien. Mmmmm! Helaas geen foto's van, maar geloof mij, hij was ook hemels!


Dan een sprong in de tijd naar vandaag, woensdag 29 mei. Mijn rij-instructeur had harde maatregelen genomen om mij tot fatsoenlijk kijken in de auto te krijgen door te gaan turfen. Iedere keer wanneer ik niet goed keek in verkeerssituaties kreeg ik een streepje en bij 10 streepjes zou ik moeten trakteren. Omdat ik er vanuit ging met gemak die tien streepjes te halen (dat kijken wilde er bij mij echt niet in op de één of andere manier) ben ik vanmiddag aan de slag gegaan met appelflappen bakken als traktatie. Hij eet namelijk iedere ochtend een appelflap bij de BP en praat er altijd voor lof over, nou moest hij toch ook maar een keer een echte verse appelflap proeven. Appelflappen zijn echt één van de simpelste dingen om te maken, men neemt een pak roomboterbladerdeeg, een appel, suiker, kaneel en een losgeklopt ei. Je snijdt de appel klein, besprenkelt deze naar smaak met suiker en kaneel, schept een beetje op een lapje bladerdeeg, bestrijkt de randjes met ei, plakt hem dicht, bestrijkt de bovenkant met nog wat ei, nog wat suiker erover en 25 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Het enige moeilijkheidspuntje is de bodem, deze wordt toch wel gauw wat zacht en nat. Helaas was dat ook dit keer het geval, volgende keer toch maar wat custardpoeder op de bodem sprenkelen, ze zeggen dat dat helpt.. Maar verder smaakte die prima! Uiteindelijk was de appelflap ook nodig geweest want ik haalde al binnen 20 minuten 10 streepjes, daarna ging het trouwens perfect en hebben we al gesproken over afrijden. Voor de grap heb ik bij mijn Albert Heijn een plastic bakje meegenomen om hem mee in te vervoeren, zodat het 'net echt' leek.

Nou, kan zo verkocht worden toch

Vanavond was het ook clubavond en we waren zowaar met z'n vijven dus er kon weer iets 'groots' gebakken worden. Ik had al een tijdje mijn oog laten vallen op de advocaattulband van de blog www.overeten.com en vandaag heb ik deze nagemaakt. Ik heb wel iets minder suiker gebruikt dan in het recept stond, 200 g ipv 250 gram en hij smaakte nog prima. Hij smaakte zelfs zo goed dat ik maar één klein stukje mee naar huis heb kunnen nemen, damn! Maar ook een compliment natuurlijk, ik kreeg meteen al een vraag naar het recept van een clubgenoot, dus als je nog eens een lekkere cake wil maken! (Hij kan ook in een gewone cakevorm want het is gewoon cakebeslag, maar een tulband staat altijd wel mooi. )

Advocaattulband met chocolade (met dank aan overeten.com )

  • 250 g roomboter
  • 200 g suiker
  • 250 g zelfrijzend bakmeel
  • 4 eieren
  • 2 tl vanille-essence
  • 150 ml advocaat
  • 100 g pure chocola in stukjes
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden en vet de vorm goed in. Zeker bij een tulband is het van belang dat je hem goed en secuur invet, anders eindig je met een gebroken tulband. Desnoods bestuif je hem na het invetten met boter nog met wat bloem.
  2. Klop de boter met de suiker, vanille-essence en een mespuntje zout romig.
  3. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en zorg dat ze goed opgenomen worden.
  4. Schep daarna om en om de advocaat en zelfrijzend bakmeel erdoorheen. Op het eind schep je de chocola erdoor.
  5. Schep het in de vorm en zet 55 tot 60 minuten in de oven. Prik er met een sateprikker in om te kijken of die gaar is, als die al een beetje loslaat van de rand weet je dat die goed is. Laat hem dan nog even 5 à 10 minuutjes afkoelen in de vorm en probeer hem daarna voorzichtig los te maken uit de vorm. (Zet hem op z'n kop op een rooster en haal voorzichtig de vorm eraf.) Met een toef slagroom wordt die waarschijnlijk nog lekkerder!

Maar een klein beetje ontploft hoor, gelukkig kwam het goed

Geen opmerkingen:

Een reactie posten