Pagina's

donderdag 2 mei 2013

Rondo's

K(r)oningsdag is alweer twee dagen geleden maar ik smul nog steeds van mijn rondo's. Ik had geen speciale plannen die dag afgezien van alles willen volgen op de televisie. Maar een hele dag in bed liggen en de kroning kijken was wel heel erg lui, plus ik had niks te snacken in huis. Bij zo'n Nederlands feest hoort ook Nederlands gebak, eigenlijk had ik tompouchen moeten maken of een appeltaart. Maar de eerste was me teveel werk en de laatste heb ik al zovaak gemaakt. Gelukkig kwam ik laatst op een site met een recept voor rondo's, als je niet weet wat rondo's zijn, het zijn van die gebakjes gevuld met amandelspijs. Ik had net zo goed gevulde koeken of kano's kunnen maken, maar rondo's hebben een iets makkelijkere vorm. Alhoewel, ik heb niet 8 serveerringen dus heb ik ze in de muffintray gemaakt waardoor ze geen echte rondo's geworden zijn. Het zijn meer rondo- neefjes. Ze zijn super makkelijk om te maken en heerlijk om te eten, dus als je een keer iets anders wil maken met je muffintray zou ik deze zeker aanraden!

Rondo-neefjes
voor ongeveer 8 rondo's


  • 160 g witte basterdsuiker
  • 250 g roomboter, zacht
  • 320 g bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • mespunt zout
  • 200 g amandelspijs
  • 2 eieren
  • 8 amandelen
  1. Meng de suiker, bloem, bakpoeder en zout totdat alles goed gemengd is. Kneed de boter erdoor heen  tot een soepel deeg. Sla het plat en leg minstens een half uur in de koelkast.
  2. Bereid de muffintray voor, vet 8 rondjes in met boter en verwarm de oven alvast voor op 175 graden.
  3. Bereid de vulling, kneed het marsepein goed los met 1 ei en een klein scheutje water. 
  4. Kneed het deeg nog een keer goed door en rol het uit tot een plak van ongeveer 4 mm dik. Pak een glas (of een serveerring) met een doorsnede van ongeveer 8 cm en snijd uit het deeg 8 rondjes. Kneed het overige deeg nog een keer goed door en rol deze weer uit en pak nu een glas met een doorsnede van ongeveer 6 cm en snijd uit het deeg nogmaals 8 rondjes.
  5. Leg de deegrondjes van 8 cm in de bakjes. Als het scheurt, don't worry! Het is makkelijk te fiksen met een klein restje deeg. 
  6. Vul alle vormpjes met de marsepeinvulling, zorg dat overal ongeveer evenveel in zit.
  7. Dek alle vormpjes nu af met de 6 cm rondjes, druk het voorzichtig aan en zorg dat het niet teveel over de rand heen komt, anders heb je zometeen ontplofte rondo's.
  8. Klop een ei los en bestrijk dit over de rondo's, plak op iedere rondo een amandel en kwast de amandel ook nog goed in met ei.
  9. Zet voor ongeveer 35 minuten in de oven. Laat eerst afkoelen in de vorm, dan worden ze steviger. Zet de vorm op z'n kop en sla er voorzichtig maar toch met enige kracht op zodat ze loslaten uit de vorm.
Dit recept komt trouwens oorspronkelijk van Rudof's Bakery, dus als je de precieze bereiding wil zien kan je hier het filmpje terug kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten