Pagina's

donderdag 13 juni 2013

Heel Holland Bakt: avondeten

Sinds twee weken is er nieuw bakprogramma op de Nederlandse televisie. Het is de Nederlandse versie van de Britse tv serie 'The Great British Bake Off', één van mijn favoriete bakprogramma's. De Nederlandse versie is van de makers van Boer zoekt Vrouw, dus het is lekker kneuterig. Ze hebben hetzelfde intromuziekje en ook het landgoed en de witte tent zijn overgenomen van de BBC. De presentatie is in handen van Martine Bijl, die van de Hak reclames en 'Het zonnetje in huis' (mijn favoriete tv serie toen ik klein was, dan mocht ik opblijven! Yes!) en ze doet het best leuk. Het hele programma is leuk, er kan toch niks tippen aan de Engelse versie, al is het maar door de taal. 'Drie, twee, één, bak!' klinkt toch iets minder dan de Engelse 'Three, two, one, bake!' Maar dat zal wel mijn eigen rare eigenschap zijn. Vorige week stond in het teken van madeleines, cakes en koningstaarten, gisteren was het de beurt aan de klassiekers. Uiteraard de appeltaart, de aardbeiensoezen (hoe je dan in hemelsnaam erbij komt om krakelingen of eclairs te maken is mij een raadsel) en de meregue showstopper. (Weer zo'n woord die in het Engels beter klinkt dan 'het spektakelstuk'.) Ik heb al een favoriet en dat is Rutger, die maakt echt super mooie dingen waarvan het water je in de mond stroomt. Zijn tulband staat nog steeds op mijn bak-lijstje. Iedere woensdagavond om 20.30 bij Max (ja de bejaardenzender en nee bakken is niet voor bejaarden) op Nederland 1!



Zelf heb ik deze week ook tweemaal gebakken, geen zoet gebak dit keer, er was geen jaarclub, maar hartig gebak voor het avondeten! Ik had nog een pakje bladerdeeg in de vriezer liggen en ik ben momenteel een beetje mijn restjes aan het opeten en weer ruimte in mijn vriezer aan het creeëren dus die bladerdeeg moest op. Twee dagen geleden heb ik een rode-uientaartje gebakken. De rode uien moesten namelijk ook op en ik hou gewoon van zacht gebakken rode ui, dat snack ik zo naar binnen. Voor wat extra smaak heb ik er wat rode wijnazijn en twee theelepels suiker toegevoegd en ze smaakten heerlijk! (Ik had zo'n 4 rode uien gebruikt van gemiddeld formaat) Ook heb ik er wat verkruimelde feta doorheen geroerd, feta en rode ui is ook al zo'n goeie combi. Deze in een vergiet gegooid zodat de vulling niet te vochtig zou zijn, bladerdeeg uitgerold en in mijn mini-springvorm gedaan, deze kort voorgebakken; 12 minuten op 175 graden en toen de vulling erin en nog ongeveer 20 minuten erin gehad. Mijn zelfgemaakte aspergesoep was ondertussen ook klaar en zo heb ik lekker zitten smullen die avond. En ja, het hele taartje is opgekomen, het was maar goed dat ik alleen was die avond met al die uien, haha.



Maar het was een mini taartje dus ik had nog 5 plakken bladerdeeg over, what to do. De feta was nog niet helemaal op, spinazie was in de aanbieding en hoppa een nieuw gerecht! Ik had al een tijdje het recept van de spinazie-geitenkaastaart van de Allerhande in mijn receptenmapje zitten en dit was HET moment om het uit te testen. Wel dus met enige aanpassingen, in plaats van geitenkaas heb ik feta gebruikt en bij de uien heb ik nog een teentje knoflook meegebakken. Dit alles weer in een vergiet, veel drukken en persen om het vocht uit de spinazie te krijgen. En toen zag ik dat er eiwit doorheen geklopt moest worden, fijn, al dat werk voor niks want de vulling zou alsnog vochtig zijn. Dan maar hopen dat ik geen 'soggy bottem' zou krijgen. En wonderbaarlijk genoeg was dat dit keer niet het geval (Bij het uientaartje was het midden van de bodem een beetje doorweekt, want daar lagen toch de meeste uien op) ik denk dat het te maken heeft dat die er zo'n 40 minuten ingezeten heeft en dat die tijd genoeg heeft gehad om goed gaar te worden. Vooraf aten mijn vriendin en ik weer de aspergesoep (ik had een pan van 2 liter gemaakt, misschien iets teveel van het goede.)  en als hoofdgerecht de spinazie-feta taart met een tomaten-komkommer-mozzarella salade. Het was heerlijk.





















Dit weekend geen baksels, morgen vertrek ik naar het zuiden van Nederland voor een weekendje Pinkpop. Ik heb er onwijs veel zin in. =D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten