Pagina's

woensdag 26 juni 2013

pizza, pizza, hooooo pizza!

Het pizzalied van André van Duin, wie kent hem niet? Ik heb hem zonet nog een keer geluisterd, jeugdherinnering. Geen idee precies wat voor herinnering, volgens mij lustte ik geeneens pizza vroeger. Toch heeft het liedje impact gehad, want iedere keer als ik nu pizza eet zing ik eerst de eerste twee zinnetjes van het refrein van het pizza lied. Maandagavond heeft het liedje uren door mijn hoofd gezweefd, toen ging ik namelijk pizza maken. Ik had al een tijdje geleden een speciale pizza bakplaat gekocht bij de Action, het roostertje in mijn oven is niet geschikt voor pizzadeeg, dat zakt er tussendoor. Er moest dus wel een keer een speciale plaat komen, zodat ook mijn eigen gemaakte pizza zonder problemen de oven in kon.

de vorm, de gaatjes zouden ervoor moeten zorgen dat de bodem crispy wordt.

Aan het eind van de middag waagde ik me aan het deeg, ik heb nog niet het ideale deegrecept gevonden, dus ik gebruikte dit keer de derde hit van Google bij de zoekopdracht 'pizza bodem', hij bleef alleen heel plakkerig dus ik voegde beetje bij beetje wat bloem toe. Voor het rijsproces zag de bal er zo uit:



En na een uurtje was die al gegroeid tot deze bol, niet slecht.

Voordat die de oven inging
Het vormen van een ronde bodem ging nog niet zo makkelijk, het bleef kleven aan mijn deegroller, die ik daarna insmeerde met wat olijfolie. Ik trachtte het nog te doen zoals de echte pizzabakkers het doen, zo mooi met 1 vinger, maar helaas, ik blijk geen natuurtalent te zijn. Uiteindelijk kreeg ik deeg dat de hele vorm besloeg. Voor beleg had ik het heel simpel gehouden, restjes uit de koelkast en voorraadkast, zo heb ik een uitje gebakken, 2 champignons kort gesauteerd, cherrytomaatjes, zelfgemaakte tomatensaus met knoflook, salami en uiteraard kaas. Twintig minuutjes in de oven en ik kon smikkelen! De bodem was niet helemaal goed gegaan, de randen wel, maar het midden was te dun uitgerold en was enigszins nat gebleven. Dat deed gelukkig niks af aan de smaak van de vulling. Maar de zoektocht naar het ultieme pizzadeegrecept gaat voort!


het eindresultaat



Geen opmerkingen:

Een reactie posten