Pagina's

zaterdag 29 juni 2013

Damn the food waste

Vandaag ben ik speciaal naar Amsterdam afgereisd om deel te nemen aan ´Damn the food waste´. Misschien heb je er al iets van voorbij zien komen op tv, of facebook. Op het museumplein werd een lunch georganiseerd voor 5000 mensen, van voedsel dat normaal gesproken weggegooid zou worden. Puur omdat het niet de juiste vorm, gewicht of uiterlijk heeft wat een supermarkt verlangt, en wat wij weer indirect verlangen. Het is gewoon schokkend dat je van dat voedsel, en dit was alleen afkomstig van Amsterdam en omgeving, ruim 6.000 mensen kan voeden! De soep was heerlijk, ik heb nog bij een ander standje paprika-tomatensoep op, ik heb mijn nectarine geruild voor een banaan (er was een voedsel-ruilkast, je ruilde je eigen etenswaar voor iets dat iemand anders erin gelegd had door te ruilen, super leuk idee!) en ik heb echt hemelse brookjes gegeten. Koekjes gemaakt van oudbakken brood, ik heb het recept weten te bemachtigen en ik wil hem jullie niet onthouden. Ze zijn echt hemels!

Brookjes

  • 140 g rietsuiker
  • 200 g bruine basterdsuiker
  • 225 g roomboter
  • 2 eieren
  • 1 tl vanille extract
  • 200 g oudbakken broodkruim
  • 1 tl kaneel
  • 250 g havermout
  • 150 g rozijnen
  1. Meng boter en suiker met de mixer luchtig. Voeg de eieren 1 voor 1 toe en daarna het vanille extract. Hierna geleidelijk de broodkruim met de kaneel.
  2. Schep de havermout erdoor en tenslotte de rozijntjes. 
  3. Maak vormpjes met 2 kleine eetlepels.
  4. Bak de koekjes 14 minuten op 180 graden in het midden van de oven.

Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk erop te letten dat er niet teveel onnodig voedsel in mijn prullenbak beland. Zo heb ik afgelopen week twee kliekjestoetjes gemaakt. Zie hier mijn banaan, advocaat, slagroom en chocolade dessert.


En de nectarines die ik in de aanbieding bij de Lidl gekocht had waren er toch iets teveel voor mij alleen, er was er al één aan het beschimmelen, dus ze moesten op! In de eerste editie van het tijdschrift 'Sweet Bakery' stond een recept voor nectarine frangipane. Dat klonk goed! Ik was even ongerust over het feit of de AH wel bladerdeeg op rol zou verkopen en ook het amandelmeel werd lastig. Al bedacht ik me toen dat ik nog een zakje met blanke amandelen in huis had van mijn foodie penpal deze maand (over foodie penpal juni morgen een blog) en ik eindelijk een vijzel had. Wel iets arbeidsintensiever, zeker omdat de vijzel niet enorm groot is en ik het dus in vijf keer moest malen. Het werd ook niet zo fijn als amandelmeel, maar het kon ermee door. Bladerdeeg op rol uitgerold, van die vierkante lap moest ik een rondje zien te maken volgens de omschrijving, dat ging mij niet echt lukken dus het werd gewoon rechthoekig. Dit kort voorgebakken, frangipane mengsel erop uitgesmeerd, nectarines erop en nogmaals in de oven. Het zag er aardig spectaculair uit, maar ik was na het proeven ervan niet echt kapot van. Het is voor mij in deze samenstelling niet een blijvertje. Maar de nectarines waren opgekomen en daar ging het om! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten