Pagina's

zondag 28 juli 2013

Een rijbewijs en een Citroentaart

Afgelopen woensdag was er reden voor een feestje, ik had namelijk, tegen mijn eigen verwachting in, mijn rijbewijs gehaald! Het examen ging niet super slecht, maar ik zelf was niet geheel tevreden en aangezien ik allemaal horrorverhalen gehoord had over mensen die zakten om de lulligste dingen was ik er vrij zeker van dat ik de sjaak was. Zeker toen ik het wist te presteren om op een leeg parkeerterrein scheef in te parkeren. Gelukkig heb ik mij gerevancheerd door voor het CBR keurig recht in het vak uit te komen. Maar geslaagd dus! Daar hoort taart bij! En brownies! Ik had al de hele week zin in brownies en ik had nog verschillende restjes noten liggen die op moesten, dus eerst die gemaakt. Vervolgens kwam de vraag wat voor taart ik zou gaan maken, ik wilde iets fris en fruitigs maken door dat warme weer en mijn huisgenote smeekte mij zo'n beetje de limoentaart van Nigelle Lawson te maken. Aangezien ze het al een half jaar zonder mijn baksels had moeten doen besloot ik haar wens in te willigen, alleen werd het een citroentaart omdat de limoenen in de supermarkt super duur zijn.

Ik had weinig zin om de koekjes echt te verkruimelen tot poeder, zeker toen mijn idee met de blender niet werkte. (Eigenlijk moet je het ook in een keukenmachine doen, die heeft veel meer ruimte om hele koekjes tot kruimel te vermalen, in een blender werkt het gewoonweg niet om 200 gram koekjes te verkruimelen.) Dus nadat ik hard met een soeplepel in de kom met koekjes geslagen had vond ik het wel prima, dan maar een echte rustieke koekjesbodem. Voor de vulling had ik bedacht er een kleurstof doorheen te doen, ik heb ze nu toch staan dus daar moest ik gebruik van maken. Ik besloot om voor geel te gaan, een niet al te rare kleur voor een citroentaart. (Ik had hem ook knalgroen of paars kunnen maken, of van alles kunnen mengen en er één of andere vieze bruinige kleur uit kunnen halen, haha.) Hij was echt knalgeel geworden, alleen is dat jammer genoeg niet zo goed terug te zien op de foto's. (Toch misschien maar een keer investeren in een goeie camera en een cursus voedselfotografie?) De brownies en taart smaakten heerlijk, zeker nu ik een rijbewijs op zak had.

Voor de brownies gebruikte ik dit recept weer: ik voegde zelf wat gehakte pistachenoten en amandelen toe plus wat fudgeblokjes die ik van mijn Foodie Penpal gekregen had. (Een blog hierover volgt over een paar dagen.) De citroentaart ging weer volgens dit recept: alleen ik had de 4 limoenen vervangen door 2 citroenen en er een druppel gele kleurstof aan toegevoegd.


2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs en citroentaart lijkt me een perfecte traktatie, zeker met deze warmte :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van harte proficiat met het behalen van je rijbewijs!
    het blijft mooi om auto te mogen rijden. Geweldig.
    En tsjah. de taart blijft gewoon lekker!

    BeantwoordenVerwijderen