Pagina's

vrijdag 12 juli 2013

Barbeknoei baksels

Ook bij het barbeknoeien weet ik een manier te vinden om dingen te bakken. Afgelopen dinsdag heb ik een barbeque voor mijn ouders en zusje georganiseerd, ik ben er speciaal voor op de fiets naar Dwingeloo gegaan (het dorp verderop), daar hebben ze tenminste een Albert Heijn. Eenmaal thuis, dit was rond half 1, heb ik bijna de keuken niet meer verlaten, ik heb uitgepakt! De BBQ was kapot dus ik had een wegwerpbbq gekocht, deze zijn nou eenmaal niet zo groot dus de nadruk kwam te liggen op de bijgerechten. En hier is waar de baksels om de hoek kwamen kijken, ik besloot een quiche te maken. Na wat gegoogle kwam ik uit bij een prei-spekjesquiche van de Allerhande. Het recept gebruikte bladerdeeg, maar ik ben daar niet zo fan van bij quiches, dat wordt meestal één natte bende. Dus ik heb een basic hartige taartdeeg gemaakt en deze blind gebakken, dan ben je er bijna helemaal zeker van dat die lekker stevig en crispy wordt. Normaal gesproken wil het blindbakken bij mijn ouders niet helemaal, de hele rand zakt normaal gesproken in en wordt niet gaar. Wonder boven wonder ging die dit keer perfect! Vulling erin, nog 40 minuutjes in de oven en afkoelen maar! Als toetje wilde ik iets fris, een bananenroomkaastaart deed volledig aan mijn eisen, snel te maken zodat ik vlug verder kon met de andere elementen. Na 5 uurtjes in de keuken (heerlijk zo bezig zijn, het was vooral ook aangenaam dat alles goed ging, ik zat in een lekkere 'flow') kon het barbeknoeien beginnen! Vooral mijn stiefvader keek even raar op toen die al die bijgerechten zag, hij vond het meer iets van een picknick weghebben. BBQ of picknick, wij hebben heerlijk gegeten! We zaten allemaal echt bomvol, zelfs de volgende ochtend hoefde ik eigenlijk niks te eten, zoveel hadden we op! Een geslaagde avond dus!

De tafel met hapjes:
Aardappelsalade
'Gewone' salade met komkommer, tomaat, mozzarella en balsamicodressing
Meloen-rauwe ham, gewone meloen en cherry tomaatjes met mozzarella hapjes
stokbrood en naanbrood met zelfgemaakte kruidenboter, rucolatapenade en muntyoghurtdip

Prei-spekjesquiche

deeg

  • 200 g bloem
  • 100 g boter
  • zout
  • 1 el water
  1. Meng de ingrediënten snel en kneed niet teveel, daardoor wordt het deeg te warm en zal het langer duren voordat je het kan gebruiken.
  2. Sla plat, wikkel in folie en leg minstens een half uur in de koelkast.
  3. Verwarm de oven voor op 200 graden
  4. Rol het deeg uit, ter grote van je bakvorm (ik gebruikte een springvorm van ongeveer 24 cm, een echte quichevorm is beter, dan weet je zeker dat de vulling er niet uit zal lekken. Nu moet je goed opletten dat er geen gaatjes in het deeg zitten.) 
  5. Vet je bakvorm in met boter en leg bakpapier op de bodem. Leg het deeg erin, prik gaatjes in de bodem, leg er bakpapier in en stort hier je blinde bakvulling in. Bak hem voor minstens 20 minuten blind, totdat het deeg eigenlijk bijna zo goed als gaar is.

vulling

  • 2 stengels prei in dunne ringetjes
  • 250 g spekreepjes 
  • 3 eieren
  • 250 ml slagroom
  • 75 g geraspte kaas
  • kerrie naar smaak
  1. Bak de spekjes uit en leg ze in een zeef of vergiet om uit te lekken. Bak in het overgebleven vet op hoog vuur de preiringetjes bijna gaar.
  2. Mix de eieren, slagroom, kaas en kerrie.
  3. Verdeel het spek en de prei over de bodem en schenk het eimengsel eroverheen. 
  4. Bak in ongeveer 30 tot 40 minuutjes gaar.

Bananenroomkaastaart


  • 200 g biscuits (ik gebruikte gewoon mariabiscuits)
  • 175 g gesmolten boter
  • 10 blaadjes gelatine (ik had er maar 9, dit werkte ook perfect!)
  • 200 g gepelde bananen (ik heb er 2 gebruikt)
  • 0.75 ml citroen of sinaasappelsap
  • 300 g verse roomkaas (monchou)
  • 110 g suiker
  • 3 eidooiers
  • 250 ml slagroom
  1. Voor de bodem verkruimel je de koekjes, of met de hand en deegroller of de keukenmachine. Voeg de gesmolten boter toe en meng tot het enigszins vast wordt. 
  2. Vet de springvorm in, leg wat bakpapier op de bodem en schep hier de kruimels in. Druk dit goed aan met een lepel en zet voor minstens 10 minuten in de koelkast.
  3. Week de gelatine voor 5 minuten in koud water
  4. Doe de geprakte bananen en het sap in een pannetje en laat dit rustig koken tot het 'gaar' is. (Ik wist niet precies wat ze hier mee bedoelde, volgens mij zijn bananen al gaar, ik heb het ongeveer 5 minuutjes laten pruttelen en toen laten afkoelen)
  5. Mix de roomkaas met de suiker en eidooiers tot een romig mengsel. 
  6. Klop de slagroom op en schep dit door het roomkaasmengsel.
  7. Knijp de gelatineblaadjes uit en roer deze door het enigszins afgekoelde bananenprutje. Meng het bananenprutje door het monchou mengsel. Zorg dat er geen klontjes te zien zijn! 
  8. Giet op de bodem en zet terug in de koelkast voor tenminste 4 uur.

De bodem was zelfs een dag later nog stevig en niet zompig zoals normaal!
Zoals jullie kunnen zien is er bovenin het scherm iets veranderd, ik heb alle recepten op een rijtje gezet zodat ze makkelijk terug te vinden zijn. Handig voor jullie en voor mezelf!

2 opmerkingen:

  1. Dat moet een werk zijn geweest, maar alles ziet er ontzettend lekker uit! Als mijn lijstje met dingen die ik allemaal nog eens wil maken of bakken wat kleiner is, ga ik zeker de bananenroomkaastaart proberen te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was zeker veel werk, maar het was het waard! En succes met je baklijstje afwerken, die van mij is ook kilometers lang, haha.

    BeantwoordenVerwijderen