Pagina's

woensdag 29 augustus 2012

'Deconstructed Lemoncurd Cheesecake'

Jaja, wat een chique naam zullen jullie wel denken, maar dit is een veel gebruikte term in mijn favoriete kookprogramma: Masterchef Australia. Ik kon het dus niet laten om mijn dessert van gister er ook naar te vernoemen. Gisteren heb ik samen met een vriendin uitgebreid gekookt voor mijn ouders, waarom? Gewoon, omdat het kan! (En omdat het lekker is natuurlijk.) Op het menu stonden de befaamde aardappeltjes van Karin (mijn vriendin); aardappeltjes in de schil met verse rozemarijn en zeezout uit de oven. We hadden twee groente gerechten, een soort bonenschotel met verse sperzieboontjes en snijbonen met spekjes en een uitje. Het tweede gerecht was een venkel-sinaasappelsalade. Uiteraard mag het vlees niet vergeten worden, we hadden varkenshaas in stukken in een peperroomsaus.
        Dit alles was heerlijk smullen natuurlijk. Maar een toetje mag uiteraard niet vergeten worden, eigenlijk het leukste van dineren. Ik had mijn Lemoncurd speciaal meegenomen uit Groningen zodat ik het mijn ouders kon laten proeven. Hier moest dus wat mee gedaan worden wat betreft het dessert. Na even gegoogled te hebben kwam ik een klassieke Engelse trifle tegen: lange vingers, mascarpone en lemoncurd. Dat werd mijn nagerecht! Al snel bedacht ik me dat het wel wat weg had van mijn cheesecake die ik laatst gemaakt had. Alleen zou deze een wat andere vorm hebben: het werd een deconstructed lemoncurd cheesecake! Maar hoe te serveren? Ik heb helaas niet zoveel servies voor handen als ze in de Masterchef Australia keuken hebben, dus het werd een beetje improviseren. Uiteindelijk had ik besloten het maar in een grote mok te serveren. Op de bodem kwamen wat verkruimelde lange vingers met wat verse frambozen, als een soort verrassing. Daarbovenop kwam de mascarpone die gemengd was met de lemoncurd en wat slagroom. Weer wat frambozen, slagroom en op de top een verse aardbei en wat citroenrasp. Ik stak er nog twee lange vingers in, als een soort vervanging voor de lepel en smullen maar! Het was wel vullend maar iedereen had zijn beker leeg gegeten, het ultieme compliment voor de chef natuurlijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten