Pagina's

vrijdag 4 januari 2013

We beginnen het jaar met Tiramisu

Het nieuwe jaar is ondertussen 4 dagen 'oud' en het eerste baksel is een feit! Nouja, baksel, er kwam geen oven aan te pas. Ik had al een tijd mijn oog laten vallen op de tiramisu van Nigella Lawson, hij zag er simpel uit en Tiramisu is altijd goed! Ik moest wel werken s'ochtends vroeg tot 13 uur en ik had nog toegezegd om van 15 tot 18 te werken. Dus in die tijd tussen 13 en 15 uur heb ik vlug een tiramisu in elkaar geflanst. Een half uur welgeteld, ik was onder de indruk van mezelf! Haha. Daarna heeft die lekker 6 uur in de koelkast gestaan zodat alle smaken goed konden intrekken en om 8 uur s'avonds hebben we allemaal zitten smullen. De foto's zijn helaas een beetje mislukt, het was nogal donker in de kamer en mijn camera op me mobiel heeft geen flits. Maar ik heb een foto kunnen vinden hoe die er van Nigella uitzag. Dus daar zullen jullie het mee moeten doen.






Tiramisu

  • 15 gram espressopoeder (ongeveer 8 zakjes van die oplosespresso)
  • 250 ml amandellikeur (Amaretto)
  • 500 g mascarpone
  • ongeveer anderhalf pak lange vingers
  • 3 tl cacao
  • 2 eieren gesplitst
  • 125 g suiker
  • 100 g gehakte en geroosterde hazelnoten
  1. Meng de gemaakte espresso met de likeur en laat afkoelen.
  2. Klop de eiwitten stijf.
  3. Mix de eidooiers met de suiker en 4 el amaretto. Mix de mascarpone erdoor en schep vervolgens de eiwitten erdoor.
  4. Week de lange vingers in het koffiemengsel en verspreid een deel over de bodem. Schep een deel van het mascarpone mengsel erover en dek af met weer in de koffie gedoopte lange vingers. Eindig met een laag mascarpone. Zet minstens 6 uur in de koelkast.
  5. Strooi de hazelnoten erover en bepoeder met de cacao. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten