Pagina's

zondag 13 januari 2013

Chocolade amarettotaart

Het is een tijdje stil geweest hier, mijn excuses daarvoor maar omstandigheden thuis zorgde ervoor dat ik geen tijd had om te bakken. Maar alles is weer een beetje op de rails en het bakken is weer begonnen. Vrijdag was mijn vriendin jarig en zij vierde haar verjaardag die avond en vroeg aan mij of ik een taart wilde maken. Ik had al een tijdje mijn ogen laten vallen op de chocoladetruffeltaart van de blog http://overeten.com/ Dit is een super leuke blog met heel veel lekkere baksels, zeker een aanrader! Ik heb haar recept als voorbeeld genomen en heb er mijn eigen draai aan gegeven. In plaats van een amarettikoekjes bodem heb ik gewone mariabiscuitjes gebruikt, maar door de vulling heb ik 6 el amaretto gedaan. En het werd een verjaardagstaart dus met roze marsepein heb ik twee tweeën erop geplakt. Zoals jullie zometeen kunnen zien moet ik nog een beetje werken aan mijn decoratieskills, maar het is wel duidelijk dat de jarige 22 geworden was. De taart is super simpel om te maken, maar erg machtig om op te eten. Eén van mijn vriendinnen had zelfs buikpijn omdat ze teveel ervan gegeten had, dus wees gewaarschuwd!

Chocolade amarettotaart
  • 200 g mariabiscuitjes
  • 80 g gesmolten boter
  • 600 ml slagroom
  • 550 g pure chocola
  • 5 el amaretto
  • cacaopoeder om te bestuiven
  1. Verkruimel de koekjes en roer de gesmolten boter erdoor. Gooi in de springvorm en druk met de bolle kant van de lepel plat en zet voor minstens 10 minuten in de koelkast zodat die kan uitharden.
  2. Breek de chocola in kleine blokjes en gooi deze in een kom/pan, warm de slagroom op in een pannetje maar laat het niet koken. Giet over de chocola en roer totdat er een gladde chocoladesaus ontstaat. Roer de amaretto erdoorheen en giet in de vorm.
  3. Zet minstens 5 uur in de koelkast zodat het kan opstijven. Bestuif voor het serveren met cacaopoeder.

1 opmerking:

  1. Heeey, wat is 'ie mooi geworden! En een heel goed idee om er amaretto door te doen zeg. Ik moet er vandaag ook 2 maken voor een bijeenkomst morgen, ik denk dat ik er in 1tje ook amaretto aan toe voeg. Klinkt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen