Pagina's

vrijdag 26 oktober 2012

Chocolade sinaasappelcake

Zo, bijna een week geleden dat ik voor het laatst iets gebakken heb. Deze week was enorm druk, zo'n 35 uur werken, daarnaast nog paardrijden en bezig aan me scriptie. Ik heb zelfs clubavond moeten overslaan om aan me scriptie te werken, wat ook betekende dat woensdag taartjesdag overgeslagen werd. Het werd dus wel weer eens tijd om iets te bakken. Ik heb nog 2 kilo sinaasappels liggen, die waren ooit eens in de bonus maar ik heb er ondertussen weinig gegeten. Sinaasappelen werden dus het hoofdingrediënt, tevens had ik enorme trek in chocolade, en laat sinaasappel en chocola nou een prima combinatie te zijn! Het was ook al een tijdje geleden dat ik een cake gemaakt had, dus het werd en chocolade sinaasappelcake. Nigella Lawson had een heerlijk recept en deze wilde ik wel eens uitproberen. Het maken ging zonder problemen, het enige 'probleem' dat ik had was de oventijd. Hij zou er 45 minuten in moeten staan, maar volgens Nigella zou die er heel waarschijnlijk nog 5 minuten langer in moeten. De stokjestruc zou ook niet doorgaan want de binnenkant zou zacht blijven. Na 45 minuten vond ik de binnenkant nog wel héél vloeibaar dus 5 minuten langer erin gezet. Hierna kwam de prikker de schoon uit, iets te schoon misschien. De cake is niet droog, maar echt zacht/nat zoals Nigella het voorspelde was die niet. Misschien toch met 45 minuten eruit moeten halen, mijn oventemperatuur was ook 5 graden hoger dus waarschijnlijk was die toen ook al goed geweest. Nouja, een les voor de volgende keer. Hierbij het recept, want smaken doet die zeker!

ik heb de cake op z'n kop laten afkoelen op het rooster, nu zit er een grappig patroontje in


Chocolade sinaasappelcake

  • 150 g zachte, ongezouten boter
  • 2 el golden syrup (ik heb gewone schenkstroop gebruikt)
  • 175 g donkerbruine basterdsuiker
  • 150 gram zelfrijzend bakmeel
  • 25 gram cacaopoeder
  • 2 eieren
  • geraspte schil van 2 sinaasappelen
  • sap van 1 sinaasappel
  1. Verhit de oven voor op 170 graden. Doe in een beslagkom de boter en meng hier de stroop en de basterdsuiker totdat je een koffie kleurige crème hebt. (Nog een handige tip van Nigella, vet je lepel een beetje in met olie en schenk daar de stroop op, de stroop zal niet blijven plakken aan de lepel!)
  2. Meng in een andere kom het zelfrijzend bakmeel en de gezeefde cacao. Doe 1 el van dit droge mengsel bij de botercrème en mix goed.
  3. Voeg een ei toe bij de crème en vervolgens nog 3 el van de droge mix en daarna nog een ei. Voeg vervolgens de rest van het droge mengsel erbij, de sinaasappelrasp en tenslotte, geleidelijk, het sap.
  4. Doe het beslag in de cakevorm en bak voor ongeveer 45 min. Een prikker zal er dus niet droog uitkomen, je moet een beetje naar de structuur kijken. Voelt die echt nog heel wobbelig aan, dan zou ik hem er nog 5 minuten langer inzetten. Maar voelt die toch al enigszins stevig dan laten afkoelen op een rooster. Het is namelijk de bedoeling dat die licht kleverig van binnen blijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten