Pagina's

donderdag 4 oktober 2012

Worteltjestaart en meer

Het was weer woensdag en er moest een taart gebakken worden. Ik wist al precies welke taart ik wilde maken, ik had zaterdag een kilo wortelen gekocht bij de Lidl voor maar 0.39 cent. Een paar waren al naar het paard gegaan en een paar in de groentesoep, maar er bleven er nog aardig wat over. Perfect om een worteltjestaart mee te maken! Ik had al eens eerder een worteltjestaart gemaakt en deze was ondanks ontmoedigende opmerkingen van mijn ouders (Toen ik zei dat ik een worteltjestaart ging maken bleven ze maar vragen om iets anders. 'Kan je geen appeltaart maken? Of iets anders?' Mijn ouders zagen een taart met wortelen niet echt zitten.) toch in goede aarde gevallen. Hij was eigenlijk zelfs verrassend lekker en je proefde helemaal geen worteltjes, tot groot genoegen van mijn zusje. Dus ik wilde mijn club wel eens onderwerpen aan een worteltjestaart. Aangezien ik hem dus al een keer gemaakt had ging het bereiden van de taart eigenlijk redelijk soepel. Het enige minpuntje was toen ik het deeg in de vorm schonk, ik moet toch echt nog een paar kleinere springvormen hebben. Het mengsel bedekte net de bodem, echt hoog en 'taart-achtig' zou die dan ook niet worden. Ik heb de oventijd maar even aangepast omdat ik bang was dat die anders zou verbranden, of iets minder erg: te droog zou worden. Hij is nog een klein beetje gerezen, maar het leek meer op een soort koek dan echt een taart. Ach ja, zolang die maar zou smaken, de geur was in ieder geval alweer goed! Eenmaal terug van mijn werk heb ik de glazuur laag erop aangebracht en kon hij mee naar club, daar is die goed in de smaak gevallen. Dus hierbij het recept voor de mensen die het aandurven om hun geliefden een worteltjestaart voor te zetten. (Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om niet te vertellen wat voor taart het is en pas nadat ze hun bordje leeg gegeten hebben ze vertellen dat ze een worteltjestaart gegeten hebben, ook leuk. )

Worteltjestaart

  • 200 gram wortels
  • 150 gram suiker
  • 150 gram boter
  • mespunt zout
  • 2 eieren
  • 200 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 tl kaneel
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Maak de wortels schoon en rasp ze boven een mengkom.
  3. smelt de boter en voeg deze samen met de suiker en eieren bij de wortelrasp en meng
  4. voeg de kaneel en zout toe.
  5. zeef het bakmeel en voeg in delen toe en mix goed.
  6. Giet in een taartvorm en bak ongeveer 45 min. (Check ondertussen of die misschien al niet gaar is als je net zoals ik eigenlijk een te grote springvorm gebruikt hebt.)
glazuur
  • 100 gram roomkaas
  • 50 gram boter, kamertemperatuur
  • 125 gram poedersuiker
  • zakje vanillesuiker
  1. Laat de taart goed afkoelen voordat je het glazuur erop aanbrengt.
  2. Meng de boter met de roomkaas. 
  3. Voeg de poedersuiker en vanillesuiker toe en roer tot een gladde massa. 
  4. Smeer het glazuur over de taart.



Maar dit was niet de enige taart die ik woensdag gebakken heb, nee nee, ik had het er maar druk mee. Ik had mijn bazen op mijn werk een taart beloofd, als ik mijn urenverhoging kreeg zou ik een taart voor hun maken. Ik heb ondertussen een verhoging gehad en mijn bazen bleven maar aandringen over de taart. De vraag was alleen, wat voor taart zou ik gaan maken? Na de koffiecake van vorige week leek ik de perfecte taart voor ze gevonden te hebben. Maar nee, ze wilden liever iets frissers, iets met kwark ofzo. Opeens gingen ze eisen stellen, maar oké, gelukkig had ik nog een goed recept liggen. Het werd een citroen-limoen Monchoutaart, ook deze had ik al een keer uitgeprobeerd op mijn ouders en was goed bevallen. Toen ik vertelde dat ze dus een monchou taart zouden krijgen waren ze super blij, want ze hielden enorm van Monchou, lucky me. De taart zal pas vanmiddag geproefd worden, hopelijk vinden ze hem lekker, maar ook niet té lekker voordat ze mij gaan verplichten iedere week ook voor hun taart te maken. Alhoewel ik dat niet héél erg zou vinden, als hun dan mijn basisingrediënten zouden verzorgen, haha. Hierbij het recept voor de citroen-limoen monchoutaart, aangezien ik weet dat hij lekker is.

Citroen-limoen monchou taart
  • 200 gram bastognekoeken
  • 50 gram boter
  • 3 blaadjes gelatine
  • geraspte schil van 1 citroen en 1 limoen
  • 2 pakjes monchou
  • 1 blik gecondenseerde melk
  1. Verkruimel de koekjes en smelt ondertussen de bodem, meng dit en verdeel over de taartvorm en zet ongeveer 15 minuten in de koelkast om hard te worden.
  2. Rasp de schil van de citroen en limoen en houd 1/3 over voor garnering.
  3. pers de citroen en limoen uit en doe bij de schil
  4. voeg de monchou en de melk toe en meng tot een glad mengsel.
  5. bereid de gelatine volgens de verpakking en meng het met het monchoumengsel.
  6. giet het in een taartvorm en laat ongeveer 6 tot 8 uur in de koelkast opstijven.
  7. garneer voor het opdienen met de rasp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten