Pagina's

zondag 30 september 2012

Vijgen op twee manieren

Zoals ik in mijn vorige post al vertelde heb ik vanavond weer wat gebakken. Het is tenslotte zondag en wat kan je nou beter doen op zondag dan eens heerlijk te gaan bakken? Terugkomend op mijn vorige post en chooseyourcupcake. Michelle van chooseyourcupcake organiseert zaterdag 20 Oktober een cupcake proeverij, helemaal gratis! Hier kan je de 4 nieuwe wintersmaken proeven waaronder haar appel-kaneel, ik heb al samen met een vriendin een plekje gereserveerd.  Dus lijkt dit je ook wat, kijk dan even op haar website: www.chooseyourcupcake.nl en meld je aan!

Nu terug naar mijn bakactiviteiten van de avond. Ik heb gekozen om iets met vijgen te doen, dit omdat ik ze nog nooit gegeten heb, ik ze altijd voorbij zie komen in Masterchef Australia en het schijnbaar vijgenseizoen is. Ik heb er 4 gekocht op de markt, perfect voor een voor- en nagerecht voor mezelf. Ik heb een beetje gegoogled en voor het voorgerecht had ik de keus uit een aantal klassiekers. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de ultieme klassieker: vijgen gewikkeld in serranoham met honing uit de oven met een balsamicodressing. Om de echte ultieme klassieker te maken had ik er misschien nog wat geitenkaas in moeten stoppen, maar de kaas heb ik even achterwege gelaten. Het is super makkelijk om te maken, je snijdt het steeltje eraf en vervolgens zet je een kruis in de vijg, dan druk je de 4 stukken een beetje uit elkaar en in de ontstane holte giet je wat honing. (Hier had je dan ook de geitenkaas in moeten stoppen.) Vervolgens omwikkel je de vijg met een plakje rauwe ham en zet je hem voor ongeveer 10 minuten in de oven op 180 graden om een krokant korstje te krijgen. Ondertussen maak je de balsamicodressing, 3 theelepels olijfolie en 1 theelepel balsamicoazijn, dit goed mengen en voor het serveren over de vijgen druppelen. Dit was mijn resultaat en het smaakte echt heerlijk! Het zoute van de ham combineert uitstekend met het zoete van de vijg en de honing. Zeker een aanrader!


Als nagerecht heb ik gekozen voor een warm vijgentaartje naar recept van de site http://yummyinmytummy.nl  

Warm vijgentaartje
voor 1 taartje
  • 2 plakjes bladerdeeg
  • 2 verse vijgen
  • 2 el pistachenoten
  • 2 el honing
  • 1 ei
  • 1 tl kristalsuiker
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden, laat het bladerdeeg ontdooien en leg de twee plakjes op elkaar en rol uit tot een grotere lap. Snij desgewenst de hoeken eraf zodat je een cirkel krijgt of laat het een vierkant/rechthoek. Maak een inkeping op ongeveer 1 cm van de rand, snij niet helemaal door het deeg, dit zal ervoor zorgen dat je een mooie rand krijgt.
  2. Pel de pistachenoten en rooster ze kort in een droge koekenpan, hak ze vervolgens klein.
  3. Was de vijgen, haal de steeltjes eraf en snij ze in plakjes.
  4. Schenk wat honing over het deeg en leg de vijgen erop, strooi vervolgens de pistachenoten erover en eindig met wat suiker. 
  5. Smeer de rand in met het geklopte ei en zet het taartje voor ongeveer 15 minuten in de oven totdat de rand mooi op gebold is en goudbruin is. Serveer desgewenst met een bolletje ijs.
Zo kwam die uit de oven
Ik had het voornemen eerst de helft op te eten,
uiteindelijk is die helemaal in mijn buik gegaan

Ook dit smaakte weer heerlijk, maar of ik een echt vijgenfan ben geworden, dat weet ik niet. Het is een smaak waar ik enigszins aan moet wennen, ik kan het nog niet goed plaatsen, gelukkig smaakt het wel lekker. Als ze in het seizoen zijn wil ik er zeker wel wat mee doen want het is echt een super mooie vrucht, bijna zonde om op te eten. Nu even twee dagen 'rust' wat betreft het bakken, vanaf woensdag ga ik weer aan de slag. Dan staan er wel liefst 2 taarten op de planning, één voor mijn jaarclub en één voor mijn werk. En dan vrijdags thuis bij me ouders ook nog wat bakken, ik heb het er maar druk mee! Haha, gelukkig vind ik het hartstikke leuk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten