Pagina's

zondag 16 december 2012

Kerstkoekjes

Mag ik even een applaus.... dank u, dank u. Je zal wel denken, waarom moet ik applaudisseren? Nou, ik heb voor het eerst in mijn leven fatsoenlijke koekjes geproduceerd! Dat vind ik wel een applausje waard. Ik heb op de kerstmarkt in Düsseldorf twee uitsteekvormpjes gekocht, eentje van een rendier en één van een kerstbel. Deze wilde ik gebruiken voor de koekjes voor kerst, maar ik had nog geen goed recept voor de koekjes. Normaal gesproken heb ik recepten waarin het deeg heel zacht en kleverig blijft en waar je dan een hoopje van op de bakplaat moet leggen. Maar ik moest nu wat stevigers hebben, de koekjes moesten tenslotte hun vorm behouden. Ik besloot om het met appeltaartdeeg te maken, deze is stevig, simpel te maken en smaakt ook prima. Zo gezegd zo gedaan, ik de vormpjes eruit gestoken, ze zagen er zo schattig uit! Toen ongeveer 20 minuutjes in de oven en warempel! Ze waren goudbruin, hard en smaakten heerlijk! Eindelijk, I did it! Ze waren niet te zoet, smaakten gewoon lekker en er is denk ik heerlijk mee te variëren  Voor kerst wil ik denk een paar met citroen maken, een paar met sinaasappel en kaneel en 'gewone' vanillekoekjes. Ik wil graag mijn recept met jullie delen omdat ik eindelijk het goede recept voor basiskoekjes gevonden heb!

Koekjes (Voor ongeveer 24 koekjes)

  • 100 g bloem
  • 50 gram suiker
  • 75 g boter
  • Een kwart losgeklopt ei (Net zoveel toevoegen totdat je een samenhangend deeg krijgt)
  • snuf zout
  • halve theelepel vanille aroma
  1. Verhit de oven voor op 180 graden
  2. Meng de bloem met de suiker en het zout. Voeg de boter in blokjes toe en wrijf deze er doorheen totdat je een kruimelig deeg hebt.
  3. Voeg het ei en de vanille aroma toe en kneed het tot een samenhangend deeg. 
  4. Leg minstens 30 min in de koelkast, gewikkeld in folie.
  5. Rol het deeg uit tot ongeveer 3 mm, overal even dik. Steek er met de vormpjes koekjes uit.
  6. Maak van het resterende deeg weer een bal en rol deze weer uit en steek er weer vormpjes uit, totdat je deeg op is.
  7. Bekleed de bakplaat met bakpapier en leg hier de koekjes op, Stop ze in de oven voor ongeveer 20 min en laat ze daarna afkoelen. Ze zullen hard worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten