Pagina's

donderdag 20 december 2012

Een officiële bakopdracht en een walnoot-koffietaart

Voordat ik begin met mijn avonturen rondom de woensdagtaart wil ik graag een ander avontuur met jullie delen. Ik heb namelijk mijn eerste, heuse bakopdracht! De Albert Heijn waar ik werk heeft mij gevraagd of ik voor de kerstlunch van zondag en maandag iets zou willen bakken. Zij vergoeden mijn spullen en ik krijg een waardebon voor mijn inzet. Daar zeg ik geen nee tegen! Zondag is niet echt een lunch, meer de mogelijkheid om hapjes te eten en maandag is er wel echt een lunch. Voor zondag heb ik al bedacht dat ik mijn bananenbrood (gewoon een bananencake) en brownies wil maken. Deze twee baksels hebben al vele mensen blij gemaakt, ze zijn makkelijk te maken (ik heb zowel 2 cakeblikken als 2 rechthoekige ovenschalen) en mee te nemen. Over maandag ben ik nog niet helemaal uit, eerst wilde ik mijn appel-notencake maken en een quiche. Maar nu zit ik te twijfelen of ik misschien niet een kwarktaart moet maken, die is ook al erg vaak in de smaak gevallen en past misschien meer bij een lunch, is iets meer toetjes-achtig dan de cake. Maarrr, dan komt de grote vraag hoe ik dat ga meenemen. Ik heb namelijk maar 1 taartdoos én ik ben bang dat misschien 1 kwarktaart en 1 quiche niet genoeg zal zijn. Cakes zijn toch makkelijker mee te nemen en afhankelijk van hoe je ze snijdt kan je er veel mensen mee voorzien. Ik moet nog maar eens goed nadenken wat ik maandag zal doen. Ik vind het in ieder geval super tof en kijk er echt naar uit! Vooral naar de reactie van de mensen.

Dan over naar de taart, één van mijn clubgenootjes was jarig en daarbij hoort natuurlijk taart! Maar aangezien ik zovaak taarten maak moest die wel een beetje speciaal zijn. Ik had al een tijdje mijn oog op een tweelaagstaart van Nigella, hij leek niet al te moeilijk, zeker omdat ze erbij vertelde dat ze hem vaak als kind zijnde maken. Als een kind hem kan maken moet ik het al helemaal kunnen! Ik heb wel een kleine taart gemaakt, we zouden maar met z'n vijven zijn en dan is een taart van 26 cm toch iets teveel van het goede. De kleine springvorm werd dan ook weer in gebruik genomen, de taart hoefde maar 25 minuten in de oven dus ik heb hem twee keer gebakken. (Ik had 2 biscuits nodig) De volgende dag de mokkacrème gemaakt en de taart opgebouwd. Alles ging super soepel en hij zag er presentabel uit! Hij smaakte ook echt heerlijk, zeker een aanrader!

Koffie-walnoottaart (Voor een taartvorm van 26 cm, ik heb alles gehalveerd voor mijn kleine taart)

  • 50 gram walnoten, in stukjes
  • 225 g suiker
  • 225 g zachte ongezouten boter
  • 200 g bloem
  • 4 tl instantespressopoeder (of 2 tl instantkoffiekorrels opgelost in 1 el kokend water)
  • 2,5 tl bakpoeder
  • 4 eieren
  • 1-2 el melk
botercrème
  • 350 g poedersuiker
  • 175 g zachte, ongezouten boter
  • 2,5 tl instant-espressopoeder, opgelost in 1 el kokend water (met instantkoffie de helft hiervan)
  • walnoten ter garnering
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden en bereid je springvorm voor. (Inboteren en/of bakpapier aanbrengen)
  2. Hak de walnoten in stukjes tot poeder en meng met de suiker, bloem,koffiepoeder,bakpoeder. Mix de boter erdoorheen, de eieren en de melk. Het moet een zachte consistentie hebben.
  3. Verdeel het mengsel over 2 bakvormen (of bak ze 2 keer) en zet ze 25 min in de oven totdat hij gerezen is en veerkrachtig aanvoelt.
  4. Laat het gebak 10 min. in de vorm afkoelen en leg ze daarna op een rooster.
  5. Maak de botercrème, mix de boter met de poedersuiker tot een gladde crème. Voeg de koffie toe en mix tot alles goed gemengd is.
  6. Bouw de taart op, leg 1 biscuit met de bovenkant naar onderen op een taartschaal/plateau. Smeer deze in met de botercrème. Leg er de tweede biscuit bovenop, met de bovenkant gewoon naar boven. (De biscuits ontmoeten elkaar met de platte kant als het ware) Bedek deze ook met de botercrème en plak de walnoten er ter versiering op.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten