Pagina's

zaterdag 1 december 2012

Chocolade muntblokjes

Volgend weekend ga ik met een vriendin naar Düsseldorf voor de Weihnachtsmarkt en om de treinreis te overleven zijn er baksels nodig! Ik had al een tijdje dit recept liggen die ik wilde uitproberen, dus me ouders mogen weer eens voor proefkonijn spelen. We willen natuurlijk geen vieze baksels mee op reis! Het maken ging makkelijk en snel, de foto maken duurde een stuk langer, stomme flitser. Uiteraard heb ik er al vast één geproefd en het is maar goed dat ik een proefbak gedaan heb, want de munt is niet erg aanwezig. Volgende keer of meer munt of minder chocolade. Hij smaakt nog steeds prima, maar het is meer een hap chocolade dan een hap after eight-achtige koekjes.

Chocolade muntblokjes

  • 100 g bloem
  • 2 el cacaopoeder 
  • snuf zout
  • 1 tl bakpoeder
  • 70 g kristalsuiker 
  • 50 g ongezouten boter, koud en in blokjes
  • 1 groot ei losgeklopt met 90 ml water
Vulling
  • 250 g poedersuiker
  • 1 el muntlikeur (verkrijgbaar bij de slijterij onder de naam creme de mint)
  • 4 el melk
Glazuur
  • 100 g pure chocola
  • 70 g boter
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een vierkant bakblik van 20 cm in met boter.
  2. Maak eerst de koek: meng de bloem, cacao, bakpoeder en zout in een kom. Roer er de kristalsuiker door. Voeg de boter toe en verkruimel dit met je handen totdat je een zanderig deeg hebt. Roer het eimengsel erdoor. Schep het in het bakblik, vlak het uit en bak de koek 20 min. tot hij stevig aanvoelt.
  3. Maak de vulling: meng de poedersuiker en de muntlikeur. Voeg ongeveer 4 el melk toe totdat er een smeerbaar goedje ontstaat. Smeer de vulling over de koek.
  4. Maak het glazuur: laat de chocolade en boter au bain-marie smelten. Roer tot een glad papje en smeer het over het muntlaagje.
  5. Zet de koek een half uurtje in de koelkast totdat de chocolade hard is geworden. Snij hem daarna in vierkantjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten