Pagina's

vrijdag 28 december 2012

Kerstbaksels

Kerst is helaas ondertussen als twee dagen geleden, ik zit al weer vol in het ´normale´ leven. Wel continu met het nummer 'Why couldn't it be Christmass every day?" in mijn hoofd. Maar oké, gelukkig hebben we de herinneringen nog. Mijn kerst was heel gezellig en leuk, hopelijk die van jullie ook. Bij Kerst hoort natuurlijk eten, veel eten! Dinsdags heb ik cupcakes en koekjes gebakken en woensdag was ik aan de beurt voor het Kerstdiner. Ik heb gezorgd voor een Franse uiensoep met een geroosterd stokbroodje met gruyere kaas. Als hoofdgerecht was er Boeuf Bourguignon met gekookte en gebakken aardappeltjes, rode kool, sperzieboontjes en zelfgemaakte appelcompote. Voor dessert had ik een clafoutis, nog nooit eerder gemaakt maar wel met een goed gevoel in de oven geschoven. Afgezien van een paar timingsfoutjes was het echt heerlijk, gezellig en leuk! De clafoutis was super simpel om te maken en na 50 minuutjes in de oven was die ook goed gaar. Wat poedersuiker erover gestrooid, bolletje vanille ijs ernaast en smullen maar! Ook de koekjes waren weer goed gelukt, ditmaal had ik vanillekoekjes en citroenkoekjes. De cupcakes waren niet helemaal naar mijn zin, mijn spuitskills zijn nog op niveau beginner. Dus de kerstboompjes werden niet helemaal zoals ik wilde, maar met de groene kleurstof erdoorheen en de eetbare zilveren balletjes leek het in de verte toch wel op een kerstboom, haha. En Kerst was nog niet afgelopen of ik werd al gevraagd om voor oudjaarsdag drie taarten te bakken. Mijn clubgenootje is jarig op 31 december en zij wilde graag taart hebben voor haar visite en ze vroeg mij. Daar zeg ik geen nee tegen! Het worden drie verschillende taarten, een appeltaart, perenfrangipane en de limoentaart, allemaal al een keer gemaakt dus een grote kans van slagen, heel belangrijk als het voor iemand anders is. Hier later een verslagje van.

de cupcakes


de koekjes

Clafoutis





tadaa






Clafoutis
  • Een grote pot kersen, goed laten uitlekken
  • 75 g suiker
  • 3 eieren
  • 125 g bloem
  • snuf zout
  • 250 ml melk
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. klop in een kom de eieren en suiker schuimig
  3. Voeg de bloem en zout toe en klop tot het goed gemengd is
  4. Voeg de melk toe en mix tot een glad beslag
  5. Leg de kersen op de bodem van een dichte vorm (dus geen springvorm!)  en schenk het beslag erover. Zet ongeveer 40/50 minuten in de oven tot een prikker er schoon uitkomt.
  6. Bestrooi met wat poedersuiker en serveer met een bolletje ijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten