Pagina's

donderdag 22 november 2012

Sinaasappelkwarktaart

Er lag al een tijdje een netje perssinaasappelen in mijn koelkastlade en die moesten toch echt een keer op. Daarbij kwam nog eens dat ik de hele woensdag moest werken en de taart dinsdagavond gemaakt moest worden. Het resultaat was dan ook een sinaasappelkwarktaart. Het maken ervan was super gemakkelijk, ik begrijp niet meer waarom ik altijd pakjes kocht. Het enige ´moeilijke´ is het werken met de gelatine. Je moet er wel genoeg indoen zodat die opstijft, maar niet teveel want anders krijg je een enorme korrelige substantie. Ik heb altijd nog een beetje het probleem met het er doorheen roeren van de gelatine, vaak gaat het al heel snel geleren waardoor het niet een hele gladde substantie wordt. Nu weet ik niet of dit zo hoort, want je proeft geen korreltjes of iets. Misschien laat ik de gelatine na het oplossen niet genoeg afkoelen en geleert die snel in de koude vloeistof. Als iemand het antwoord weet hou ik me aanbevolen! Na een nachtje in de koelkast zag de taart er goed uit, s´avonds nog een geleilaagje gemaakt voor erbovenop. Anders zien kwarktaarten er ook zo sneu uit, zonder iets van topping.


De taart viel goed in de smaak, we waren met z´n vijfen dus er waren nog 3 stukjes over. Toen ik dit zag bedacht ik me dat ik deze de volgende dag mooi kon meenemen naar me bijrijdpaard. Kon ik samen met de mensen daar er nog een keer van smullen. Maar mijn clubgenoten waren het hier niet geheel mee eens. ´Weten die mensen wel dat je ze taart komt brengen?' Uh, nee. 'Nou dan maakt het toch niet uit als wij de laatste stukjes opeten.' Zo brutaal waren ze nog niet eerder geweest, haha. Dus heb je zin in een frisse, fruitige kwarktaart en heb je nog sinaasappelen over, dan is hier je recept:

Sinaasappelkwarktaart

  • driekwart pak bastognekoeken
  • 75 gram gesmolten boter
  • 500 g kwark
  • 1 perssinaasappel, schil en sap
  • suiker naar gevoel, ongeveer 3/4 el
  • 6 blaadjes gelatine
  • 125 ml opgeklopte slagroom
  • taartina of 2 blaadjes gelatine
  • 200 gram versgeperst sinaasappelsap (ongeveer 4 perssinaasappelen)
  • 1 sinaasappel geschild en ontdaan van witte velletjes.
  1. Maak de bodem, verkruimel de koeken met een deegroller en roer er de gesmolten boter doorheen. Bekleed je springvorm met bakpapier en druk hier de koekkruimels in. Zet minstens 10 minuten in de koelkast zodat de bodem hard kan worden.
  2. Rasp de sinaasappel en pers hem uit, meng dit met de kwark. Voeg suiker naar behoefte toe.
  3. Week de gelatine 5 minuten in koud water. Knijp dit uit en los het op in een pannetje op het vuur. Laat iets afkoelen en meng dan door het kwarkmengsel. Schep er nog de opgeklopte slagroom doorheen en schep het beslag op de bodem. Zet minstens 4 uur in de koelkast totdat hij goed stevig is.
  4. Maak de gelatinelaag, doe dit volgens de gebruiksaanwijzing van het pakje taartina. (Gewoon in de supermarkt te koop bij de bakspullen.) Of week 2 blaadjes gelatine in koud water, breng het sinaasappelsap aan de kook en laat hier de gelatine in oplossen. Giet over de taart. Schil de sinaasappel, haal de witte velletjes eraf en snij ze in plakjes. Leg dit op de gelatine en versier de taart ermee. Zet nog minstens een half uurtje in de koelkast en daarna is het smullen geblazen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten