Pagina's

vrijdag 9 november 2012

Sinterklaascupcakes

Misschien een beetje vroeg, maar ik moest natuurlijk wel op tijd oefenen. Ik zou geen vieze cupcakes willen serveren met Sinterklaas, alhoewel ik me nu bedenk dat ik geen Sinterklaas vier. Mijn reden om deze cupcakes nu al uit te proberen is een 'project' waar ik aan mee doe, genaamd Foodie Penpals. Dit is een 'project' (ik weet geen betere benaming, vandaar de aanhalingstekens) voor en door foodies (foodie= iemand die heel erg van voedsel houdt en er in geïnteresseerd is) waarin zij elkaar pakketjes toesturen met voedsel en/of voedselgerelateerde spullen. Je wordt gekoppeld aan twee mensen, aan één iemand moet jij een pakketje sturen en je ontvangt een pakketje van iemand anders. Het idee erachter is om ervaringen en interesses uit te wisselen met andere foodies uit Europa. Het leuke hieraan is dat je dus in contact komt met mensen, voedsel en gewoontes uit andere landen, een heel gaaf idee al zeg ik het zelf. Ik ben deze maand gekoppeld aan een vrouw uit Griekenland en ik moet een pakketje uit Engeland krijgen. Ik heb samen in overleg met de Griekse vrouw besloten een Nederlands pakketje te maken. Maar toen ik moest gaan bedenken wat nou typisch Nederlands was kwam ik niet verder dan veel zoetigheid en stampotten. Niet bepaald allemaal gezond te noemen, gelukkig vond ze het niet erger als het wat zoeter werd. Het is dan ook meer een bakpakketje geworden dan spullen om mee te koken, simpelweg omdat onze keuken niet bijster interessant is. En wat we wel hebben blijft niet een week goed in een pakketje. (Het duurt namelijk een week voordat een pakketje in Griekenland is, dan zijn boerenkool en aardappelen misschien niet zo'n goed idee.) Het pakket bestaat momenteel uit: Drop, stroopwafels, jonge graanjenever, eenpersoons rookworst, cacaopoeder, kruidnoten, chocoladeletter, koek-en speculaaskruiden. Zoals jullie zien ben ik een beetje voor Sinterklaasthema gegaan en om haar te laten zien wat je nou kan met die kruidnoten en kruiden besloot ik cupcakes te maken. Ik zal haar de foto's sturen en het gebruikte recept zodat ze meteen aan de slag kan. Dus vandaar dat ik nu al sinterklaascupcakes gemaakt heb.

De cupcakes maken gingen weer zonder problemen, ik begin er zowaar handig in te worden en het leuk te vinden! Het enige wat een beetje fout ging was de toevoeging van amandelaroma aan de botercréme, ik was een beetje uitgeschoten. Volgende keer misschien ietsje minder, maar alsnog was die prima te eten. Ik had er 12 gemaakt maar ik had niet genoeg botercrème om iedere cc te bedekken met een flinke toef. Gelukkig hoefde ook niet iedere cc een flinke toef, omdat ik weet dat niet iedereen in mijn club een grote fan van botercreme is. Ik heb dus de helft volgespoten en de andere helft een klein toefje. Zo kon iedereen er eentje naar zijn smaak pakken. Iedereen heeft er van gesmuld en het recept is dus geslaagd, hopelijk vinden ze het in Griekenland net zo lekker als in Nederland.

Sinterklaascupcakes

  • 125 g roomboter
  • 125 g suiker
  • 125 g zelfrijzend bakmeel
  • 2 eieren
  • 2 el melk
  • 2 handjes kruidnoten, gehakt
  • 2 tl speculaaskruiden
botercrème
  • 150 g poedersuiker
  • 75 g boter
  • 2 el warm water
  • 1 of 2 tl amandelaroma (proef na de eerste tl of er nog iets bij moet)
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden
  2. Mix de roomboter met de suiker romig
  3. voeg de eieren één voor één toe
  4. zeef het meel en voeg de melk en kruiden toe, mix totdat alles is opgenomen
  5. Schep er met een spatel de gehakte kruidenoten doorheen
  6. Schep alles in de vormpjes en bak ze 20-25 min gaar en goudbruin
  7. Voor de botercrème mix je de poedersuiker en boter
  8. Voeg het water toe en de aroma en klop het tot een stevige crème. 
  9. Schep het in een spuitzak en spuit er toefen op, maak ze zo groot als je zelf wilt.
  10. Als je nog geschaafde amandelen hebt kun je deze over de botercrème strooien. 
Grote toef
Kleine toef


Geen opmerkingen:

Een reactie posten