Pagina's

zondag 18 november 2012

Advocaattaart

Het laatste baksel van dit weekend, een advocaattaart! Hoe kom je daar nou bij, zal je denken, dat is toch een drankje dat oude vrouwtjes oplepelen met een beetje slagroom. Inderdaad, maar wist je dat je er ook über lekkere taarten mee kan maken? Ik heb net een stukje op en zit nog na te genieten, wat een hemelse taart is dat zeg! Kost bijna geen moeite, hoeft niet in de oven, je moet alleen wel een enorme portie geduld hebben omdat die toch bijna 24 uur in de koelkast moet staan. Gelukkig moest ik werken gisteravond en heb ik hem vlug daarvoor gemaakt en de volgende dag toen ik wakker werd kon ik hem eigenlijk al aansnijden. Maar advocaattaart als ontbijt is misschien iets teveel van het goede, dus heb ik het als lunch genomen. *zelfvoldane glimlach* Ik vind dit zeker een taart om aan te raden, misschien niet aan mensen die aan hun lijn denken want gezond is die zeker niet te noemen. Het is puur boter, suiker, advocaat, lange vingers en slagroom wat je aan het eten bent, maar lekker is het wel! De stukjes heb ik dan ook expres wat kleiner gesneden, de taart in vieren en dan ieder kwart weer in drieën. Anders is het echt teveel. Vanavond bij de thee nog een stukje en dan neem ik morgen misschien nog een kwart mee en laat ik een kwart thuis achter. Als je gewoon even wilt genieten, maak dan zeker deze taart want hij is heerlijk!



Advocaattaart

  • 250 g roomboter op kamertemperatuur
  • 250 gram basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • halve fles advocaat
  • 2 pakken lange vingers
  • 2 kopjes sterke koffie (ik had oplosespresso genomen)
  • 250 ml slagroom
  • cacaopoeder/chocoladevlokken als decoratie
  1. Bereid je springvorm voor, leg wat bakpapier op de bodem zodat hij niet gaat vastkleven.
  2. Mix de boter met suiker romig. Voeg vervolgens de advocaat toe.
  3. Doop de lange vingers in de koffie met de gladde kant en leg de besuikerde kant op de bodem. Zorg dat je hele springvorm bedekt is.
  4. Schept vervolgens je advocaatmengsel erop en maak dit glad.
  5. Leg hier weer een laagje koekjes op en daarna weer het advocaatmengsel. Eindig met een kleine kring lange vingers. Zet de vorm 24 uur in de koelkast, OF totdat die opgesteven is.
  6. Klop de slagroom op, voeg nog wat suiker naar smaak toe en bedek de bovenkant ermee. Bestuif de taart met wat cacaopoeder of sprinkel er wat vlokken over.

3 opmerkingen:

  1. En de taart was erg lekker, ik heb lekker mee mogen proeven. Wat ben ik toch een geluksvogel met zo'n dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heerlijk uit zeg, ik ben ook gek op advocaat. :) Wordt de taart goed stevig? Ik neem aan dat het de hard geworden boter is die voor de stevigheid zorgt? Ik check het (na een fiasco met een gelatinetaart in het verleden) altijd maar even zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, goed hoor om even te checken. Ik heb ook eens een gelatinetaart gemaakt die niet op steef. Gelukkig smaakte de frambozenkwark ook prima toen. XD Maar de boter zorgt inderdaad voor de stevigheid! Daarom moet die ook een tijdje in de koelkast, zodat de boter weer zijn oude substantie/vorm kan krijgen. Hij wordt niet keihard trouwens, maar gewoon goed stevig zodat je gewoon lekker je taart in 1 hap kan opeten.

      Verwijderen