Pagina's

zaterdag 22 september 2012

Frambozentaart

Ik was een dagje thuis thuis en er werd van mij verwacht dat ik een taart zou bakken. Mijn ouders zien al mijn lekkere baksels op deze blog maar kunnen er niks van proeven. Hoe oneerlijk! Dus ik wilde ook met alle plezier een taart bakken. Onze frambozenstruik was aan het ontploffen volgens mijn moeder, er was niet tegenop te eten. Het hoofdingrediënt was dus al voor mij bepaald: frambozen. Eerst ben ik maar eens gaan plukken om te kijken hoe groot de oogst was, en overdreven had mijn moeder zekers niet.


Een halve kilo frambozen! Daar kon ik wel een taart van maken. Dus daar gingen we naar Google, zoekwoord: frambozentaart en de foto's die er uit rolde waren niet mis! Uiteindelijk ben ik voor deze foto gegaan van de AH site:


Uiteraard zag mijn taart er niet zo uit, de belangrijkste reden daarvoor was dat ik niet de juiste bakvorm tot mijn beschikking had. Ik had alleen maar een springvorm, dus dan krijg je nooit zo'n mooie rand. Mijn vulling zag er ook veel rozer uit dan op het plaatje, maar dat vond ik niet zo erg. Want de taart smaakte uiteindelijk lekker! Ik heb wel het één en ander moeten aanpassen aan het recept, vooral de bodem zorgde voor enige frustratie aan mijn kant. Het deeg was veel te kruimelig en hard, totaal niet soepel. Dus na het uurtje rusten heb ik er nog zo'n zes à zeven eetlepels koud water toegevoegd en het deeg weer goed doorgekneed en terug in de koelkast gezet. Het uitrollen was ook een ramp, toen ik het om mijn deegroller wilde draaien bleven stukken aan het aanrecht plakken en uiteindelijk heb ik het in stukken in de vorm gedaan en met mijn handen bijgewerkt. De blinde bakvulling erin en toch nog maar een keer in de koelkast, ik heb namelijk ergens opgevangen dat je deeg koud moet zijn. Waarom dit precies moet weet ik nog niet helemaal, want mijn deeg krimpt nog steeds als ik het in de oven zet. Zo ook deze keer, de lap deeg hing over de rand van de springvorm en toen ik hem eruit haalde was die verschrompelt tot de helft van mijn springvorm. Ik snap daar nog steeds niks van. Uiteindelijk viel het nog wel mee hoe groot de ramp was en heb ik de witte chocolade gesmolten en over de bodem uitgestreken en in de koelkast gezet zodat het kon harden. Toen was de vulling aan de beurt, frambozen prakken en er de suiker en mascarpone doorheen werken. Naar mijn gevoel bleef de vulling veel te vloeibaar en heb ik maar vlug een blaadje gelatine er doorheen gedaan. Alles nogmaals in de koelkast zodat het kon opstijven, maar dit heeft denk een uurtje geduurd want daarna begonnen mijn ouders herhaaldelijk te vragen hoe het met de taart was. Niet omdat ze geïnteresseerd waren of het allemaal goed ging maar meer omdat ze gewoon een stuk wilde proeven! Haha, dus maar snel de taart in stukjes verdeeld en heerlijk zitten smullen. De katten hebben ook nog gesmuld want ik had de taart op het aanrecht laten staan, er niet bij nadenkend dat de katten ook wel eens op het aanrecht komen. Dus die hadden ook een taartpunt opgesmikkeld. Ach ja, hij was schijnbaar dus erg lekker! Dus als je jezelf en/of je katten een plezier wilt doen, hierbij het recept:

Frambozentaart
  • 125 gram zachte roomboter, in kleine blokjes
  • 200 g witte basterdsuiker (ik heb kristalsuiker gebruikt omdat ik de basterdsuiker niet in huis had)
  • 250 g bloem gezeefd
  • 2 eierdooiers
  • 500 gram frambozen (vers of diepvries)
  • 70 gram witte chocolade, in stukjes
  • 1 bakje mascarpone (250 g)
  • 1 blaadje gelatine
  • Eigenlijk een lage taartvorm van 28 cm, maar een springvorm werkt ook
Meng de boter en 125 g suiker tot een glad mengsel. Meng de bloem erdoor en wrijf met je vingertoppen tot een kruimelig deeg. Voeg de dooiers toe en een aantal eetlepels koud water (net zolang totdat je een enigszins soepel deeg hebt) en kneed het geheel snel tot een soepel deeg. Maak het deeg niet tot een bal maar sla het een beetje plat tot een vierkant/rechthoek; zo koelt het veel sneller af dan die enorme bal deeg. Verpak in plasticfolie en laat het 1 uur in de koelkast rusten.
         Bestuif het werkvlak met bloem en rol het deeg uit tot een lap die groter is dan de taartvorm. Bekleed de ingevette taartvorm (ik leg meestal bakpapier over de bodem en vet de randen met boter in, zo blijft je taart niet aan de bodem plakken) met het deeg en leg er bakpapier op met een steunvulling (dit kunnen gedroogde peulvruchten zijn, rijst of speciale steunvullingen uit de winkel) Zet nogmaals een kwartiertje in de koelkast en verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden. Bak de deegbodem 15 min. in de oven, verwijder de steunvulling en bak nogmaals 10 min. totdat de bodem goudbruin is. Laat de taartbodem op een rooster afkoelen. Smelt de chocolade au-bain-marie en strijk het over de afgekoelde taartbodem. Zet in de koelkast zodat de chocolade kan harden. Maak de vulling door de helft van de frambozen met een vork tot moes te prakken en het blaadje gelatine te bereiden volgens de verpakking. Meng de mascarpone en de rest van de suiker (75 g, maar kan ook naar smaak) erdoor. Verdeel het mascarponemengsel over de taartbodem, strijk de bovenkant glad en verdeel de achtergehouden frambozen over de taart. Bestrooi naar wens wat poedersuiker over de taart.

En zo zag mijn taart eruit, toch wel iets anders dan het plaatje, maar nog steeds heerlijk!

1 opmerking: