Pagina's

donderdag 27 september 2012

Koffie, koffie, Cake!

Op de één of andere manier had ik enorm veel zin om een koffiecake te maken. Geen idee waar dit verlangen vandaan kwam, zeker omdat ik geen koffiedrinker ben. Ik heb nog geprobeerd mezelf op andere ideeën te brengen maar dat mocht niet baten. Dus ik heb mij gister aan een koffiecake gewaagd. Het recept was niet al te moeilijk, het moeilijkste was toch wel de koffie vinden, ik moest poeder voor instantkoffie hebben. Dus ik naar de supermarkt opzoek naar instant koffie, al snel gevonden maar deze bestonden uit korreltjes en niet uit poeder! Help! Ik kon echt niks anders vinden en dus toch maar de korreltjes instant koffie meegenomen. Het werkte prima! De rest van het recept ging ook erg vloeiend, ik moest alleen de baktijd weer aanpassen maar dat ben ik ondertussen wel gewend. Het is mij namelijk nog steeds een raadsel wat voor oven we hier nou precies hebben. Het is een combi magnetron/oven, hij is klein, er staat een ronddraaiend plateau in en aan de linkerkant is een soort propeller te zien waardoor ik nog steeds vermoeid dat het een soort van heteluchtoven oven is. Wat ook meteen verklaard waardoor ik altijd de baktijd moet aanpassen, want heteluchtovens worden sneller warm. Maar correct me if I'm wrong! Terug naar de cake, eenmaal uit de oven heb ik hem laten afkoelen op een rooster, na een uurtje heb ik het glazuur gemaakt en eroverheen gespreid en hij was ready to eat! Zelfs mijn andere niet-koffiedrinkers in de club vonden de cake lekker en zelf vind ik het ook een zéér geslaagd recept. Dus hou je van koffie, of juist niet, dan alsnog raad ik jullie aan deze cake een keer geprobeerd te hebben!

In de vorm
Koffiecake

  • 125 gram zachte boter
  • 250 gram suiker
  • 3 eieren, losgeklopt
  • 2 tl vanille-essence
  • 1 el poeder/korrels voor instantkoffie
  • 100 gram gewone bloem
  • 50 gram zelfrijzend bakmeel
  • 100 gram zure room (losgeklopte creme fraîche)
Koffieglazuur
  • 4 tl poeder/korrels voor instantkoffie
  • 125 gram poedersuiker
  • 20 gram gesmolten boter
  1. Verwarm de oven voor op 160 graden (mijne kon alleen op 150 of 175, dus heb hem op 150 gedaan) Vet een rechthoekige vorm/lage ovenschaal van 28x18 cm in en bekleed met bakpapier.
  2. Klop de boter met de suiker licht en romig. Klop er scheut voor scheut het losgeklopte eimengsel door. Roer de vanille-essence en het koffiepoeder aan met een eetlepel heet, niet kokend water en klop door het botermengsel. Spatel er met een metalen lepel de beiden soorten gezeefde bloem afwisselend met de zure room door. Roer tot het mengsel net gemend en bijna glad is.
  3. Schep het beslag in de vorm en strijk de bovenkant glad. Bak 30-40 minuten (op 150 graden heb ik hem 50 min. gebakken) tot een prikker er schoon uit komt. Laat de cake 5 minuten in de vorm rusten en stort op een rooster om af te koelen.
  4. Roer voor het glazuur het koffiepoeder in een kommetje met 2 eetlepels heet/niet kokend water aan. Voeg de poedersuiker en de boter toe en roer tot alles goed gemend is. Strijk het glazuur over de afgekoelde cake.


Mijn foto's zijn iets te donker geworden, maar deze foto uit het bakboek geeft mijn aangesneden versie goed weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten