Pagina's

zondag 30 september 2012

Herfstcucpakes

Het is officieel voor mij nu herfst en daarbij horen natuurlijk toepasselijke baksels. Aangezien het ook nog eens zondag is moest ik wel een klassieke combi uitproberen, namelijk appel-kaneel. Ik heb mij weer gewaagd aan cupcakes, maar niet voordat ik hetzelfde recept had als van iemand die echt een star-baker is op het gebied van cupcakes. Zij heeft een eigen bedrijfje; Choose your cupcake (http://chooseyourcupcake.nl/ en https://www.facebook.com/chooseyourcupcake)  en is ondertussen aardig succesvol. Haar cupcakes zien er altijd jaloersmakend uit en laat zij nou net gisteren een appel-kaneelcupcake hebben gemaakt. Op het plaatje zag het er echt hemels uit:

Copyright Choose your cupcake 
Gelukkig wilde ze haar recept met mij delen, het was tenslotte een recept van de site www.cupcakerecepten.nl met wat eigen aanpassingen hier en daar. Ik heb alle instructies nauw opgevolgd en hetgeen wat ik nooit verwacht had gebeurde; ik had goeie cupcakes! Zo kwamen ze de oven uit:



Woehoe! Precies zoals cupcakes eruit horen te komen! Zou het dan toch, dacht ik. Maar het gevaarlijkste kwam nog, de botercrème topping. Ik ben nog helemaal geen ster met toppings en gebak afwerken, ik ben allang blij dat er iets uit die spuitzak komt. Dit keer heb ik er geen spuitmondje opgezet maar ben ik gewoon gaan spuiten en dat werkte een stuk beter dan dat gepruts met die mondjes. Naar mijn mening zijn het net geen echte drolletjes, al komen ze misschien wel in de buurt... maar het is al een stuk beter dan mijn pogingen uit het verleden. Ik heb weer hoop gekregen dat ik cupcakes toch een keer onder de knie ga krijgen, dankzij Michelle van chooseyourcupcake en een perfect basisrecept van cupcakerecepten.nl. Dus in de toekomst zullen er meer cupcakecreaties voorbij gaan komen, de aanhouder wint zeggen ze altijd hé..


Appel Kaneel Cupcakes
voor 12 cupcakes (ik heb de maten aangepast voor 6 cupcakes, gewoon alles halveren)

Cupcakes
  • 125 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 125 gram kristalsuiker
  • 125 gram zelfrijzend bakmeel
  • 2 el melk, op kamertemperatuur (ik heb magere yoghurt gebruikt omdat ik geen melk in huis had en dit werkte ook prima)
  • 2 eieren, op kamertemperatuur
  • 1 appel, gesneden in kleine blokjes
  • 2 tl kaneel
  1. Verwarm de oven tot 170 graden
  2. Klop de boter romig en voeg beetje bij beetje de suiker toe. Mix tot er een romige en luchtige massa ontstaat.
  3. Voeg 1 voor 1 de eieren toe, mix tot alles goed is opgenomen.
  4. Voeg beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel toe en voeg als laatste de melk toe.
  5. Roer er daarna met een spatel de stukjes appels gemend met de kaneel doorheen.
  6. Schep alles in een muffinvorm die je bekleed hebt met papieren bakvormpjes, schep tot 2/3 van het vormpje. En bak 20-25 minuten totdat een prikker er droog uit komt. Open niet tussendoor, dan bestaat er de kans dat je cupcakes instorten.
  7. Laat ze 1 minuut in de vorm afkoelen en leg ze daarna op een koel rooster om af te koelen. De bakvormpjes kunnen er omheen blijven zitten.
Topping
  • 250 gram poedersuiker
  • 250 gram zachte boter
  • 2 el heet water
  • 2 tl kaneelpoeder
  • 1 tl vanille extract
  • Naar wens decoreren met nog kleine stukjes appel
  1. Klop de boter tot een smeuïge, luchtige massa en voeg langzaam de poedersuiker toe totdat er een crème ontstaat. 
  2. Voeg het water, kaneelpoeder en vanille extract toe en mix nog een keer goed. 
  3. Breng de topping aan met een spuitzak en decoreer naar wens met nog wat stukjes appel


Ze smaken echt hemels! Echt de perfecte cupcake voor na een heerlijke herfstwandeling. Samen met een warme beker chocolademelk met slagroom.. *kwijl*. Deze ga ik vrijdag nog een keer maken en dan ga ik eerst een wandeling maken en hem daarna verorberen met een beker chocolademelk, nu al zin in! Maar waar ik ook enorm zin in heb zijn de vijgen die ik vanavond ga bereiden! Volgens mij is het vijgenseizoen aangebroken want ze liggen in kistjes vol op de markt en voor 2.50 heb je al een kistje. Dus ik heb er dinsdag ook ééntje gekocht, niet een kistje want dat is wel iets teveel van het goede, maar een klein bakje met 4 vijgen erin. Ik ga ze op twee manieren bereiden, namelijk hartig en zoet, als voor- en nagerecht. (Het hoofdgerecht wordt en zelfgemaakte pan groentesoep, jummie!) Als voorgerecht is het de bedoeling een klassieker te maken, eentje met parmaham en balsamicoazijn uit de oven en als nagerecht ga ik een warm vijgentaartje met pistachenootjes en ijs maken. Het verslag komt vanavond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten