Pagina's

woensdag 12 september 2012

Limoentaart met chocolade

Het is weer woensdag en dus was het taartjesdag! Het is een praktische taart geworden omdat ik om 11 uur een afspraak had en van half 3 tot 6 uur moest werken. Dus het moest een soort cheesecake-achtige taart worden die een aantal uur in de koelkast moest opstijven. Gelukkig waren er nog genoeg taartrecepten om uit te proberen, mijn keus was gevallen op de limoentaart met chocolade uit het boek 'Keuken' van Nigella Lawson. Heerlijk boek trouwens!


Het recept was tamelijk simpel, al moest ik her en der wat aanpassingen maken. Vooral de bodem is op een gegeven moment op eigen fantasie in elkaar geflanst. Het moest een kruimelige, vochtige structuur krijgen maar het bleef tamelijk droog. Ik vond het al zo raar dat er koude boter doorheen verwerkt moest worden in plaats van gesmolten boter. Op een gegeven moment heb ik dan toch maar wat boter gesmolten door de rest van het deeg gedaan. Toen werkte het opeens een stuk beter. Aan de vulling heb ik ook meer citroensap en rasp toegevoegd omdat ik de smaak van de zoete gecondenseerde melk te overheersend vond. Het eindresultaat mocht er wezen, de rand bleef zowaar overeind staan en intact en de vulling was goed opgesteven. Mijn clubgenoten hebben er ook van genoten, 'een goddelijke vulling' kreeg ik zelfs als compliment. Mission accomplished! Hierbij dan het recept van deze goddelijke taart. Ik heb hem gemaakt in een kleine springvorm; ongeveer een doorsnede van 13 cm. Het recept was voor een taart met een doorsnede van 23 cm.

Limoentaart met chocolade
  • 300 gram digestives of tarwebiscuits
  • 1 el cacaopoeder
  • 50 gram ongezouten boter (ik heb dus een deel gesmolten)
  • 50 gram pure chocolade in kleine stukjes gehakt
  • 1 blik gezoete gecondenseerde melk (379 gram) bij voorkeur gekoeld
  • 4 limoenen, voor ongeveer 2 eetlepels (30ml) fijngeraspte schil en 1.75 dl sap (naar eigen smaak toevoegen)
  • 3 dl slagroom
  • 1 plak pure chocolade
Doe de biscuits, cacaopoeder, boter en chocolade in een keukenmachine en hak ze tot een donkere, vochtige, zanderige massa. Doe het mengsel in de taartvorm en druk het over de bodem en langs de wand van de vorm. Zet de vorm in de koelkast terwijl je de vulling maakt. Doe de gecondenseerde melk in een kom, rasp de limoen in een andere kom en bewaar de rasp voor garnering. Klopt het sap van de limoenen door de gecondenseerde melk. Klop er de slagroom door met een handmixer tot de massa dik wordt. Schep het mengsel in de gekoelde biscuitkorst. Zet de taart minstens 4 uur in de koelkast (aangenomen dat de gecondenseerde melk gekoeld was) tot hij stevig is. Rasp de chocolade fijn over de taart en bestrooi met de limoenschil. Serveer de taart onmiddellijk, want hij wordt zacht als hij te lang buiten de koelkast blijft staan.



1 opmerking: